260
Модерн дәуіріндегі этни мен ұлт
ерлігі мен естеліктерін бойына сіңірген ескерткіштер мен киелі орындар
ортақ ұлттық сезімді туғызу үшін ауадай қажет болатыны содан. Мысалы,
1903 жылы Уганда мен Аргентинаға ресейлік және польшалық еврейлерді
қоныстандыру теория жүзінде мүмкін болды, бірақ басқа қандастары сияқ-
ты, сионистер конгресіне барған еврей делегаттары Угандадағы ата-бабасын
білген жоқ, Аргентинаны да жүрегінің түкпірінде сақтаған жоқ. Тағдырдың
қайда әкетіп бара жатқанын білу үшін оларға дұға кітабы да қажет болған
жоқ. Тара мен Арма, Ясная Гора мен Гнезно, Амритсар, Эчмиадзин және
Иерусалим сияқты киелі жерлермен астасқан мифтер мен естеліктер, жаңа
мемлекеттердегі археологияға, жергілікті табиғат пен естеліктерді атап өту-
ге деген құштарлық ғасырлар бойғы өзгерістерден кейін «қайта ашылатын»,
«өзгермейтін» өткені бар сабақтастық қажет екенін білдіреді. Отан бұрын-
ғы өткенінің негізінде ұлт құруға көмектеседі, ал қоршаған орта – олардың
«қайта тууының» алғышарты.
4
Бұған қоса, ұлттарға қаһармандар мен алтын ғасыр қажет. Робеспьер,
Ленин, Мао немесе Насер сияқты заманауи революционерлер қаһарман бо-
луы немесе көп ұзамай мифология пантеонына жіберілуі, я болмаса ұмы-
тылып (бәлкім, уақытша), одан да ертеректегі қаһармандар тірілуі мүмкін.
Бірақ олар Вашингтон мен Сент-Жюст сияқты ескінің кейпіне енсе, не-
месе Нкрума, социалист-буддист У Ну, тіпті Ресей патшаларын еске са-
латын Сталин сияқты ежелгі дәстүрлермен байланыстырылса, мұның кө-
мегі баршылық. Қаһармандар – заманауи көшбасшылар ұмтылатын және
Батыстың озық өркениеттеріне сәйкес келетін «алтын ғасырдың» көркем
бейнесі. Алтын ғасыр әр буынға ассимиляция қысымы мен модернити азғы-
руына қарсы тұруға көмектесетін айшықты мұра қалдырады, әйтпесе олар
сол халықты жалмап тастайды. Ұлттардың өлшеуге келмейтіндігі айрықша
ерлікпен әспеттелген мәдениетті талап етеді, ал ол өткенге негізделеді. Сол
сияқты, заманауи мемлекеттер бәсекесі халықтың белсенділігін талап етеді,
ал оған қайта еске түсірілуі тиіс алтын ғасырдың оң ықпалы зор.
5
Бұл заманауи ұлттардың «көнелігін», олардың мүшелері, не сол мүше-
лерінің елеулі бөлігі өзінікі санайтын, сол халықтың бірегейлігін айғақтай-
тын өткенінде тамыр жайғандығын білдіреді. Национализмнің «екібасты
сипаты» жөнінде жиі естиміз. Бірақ менің аргументім одан да әріге барады.
Тек национализм емес, ұлттардың өзі де, тек рухани тұрғыда емес, құры-
лымы жағынан да екібасты болып келеді, солай болуы қажет те. Этностың
бұрынғы моделі болмағанда, ертедегі этни болмағанда, ұлт та, ұлтшыл-
дық та болмас еді. Онда мемлекет пен жоғарыдан белгіленген этатизм ғана
болатын еді, бұл мүлде бөлек феномен. Халықты біртекті етуде, олардың