Б А ЛАМ АЛЫ
Н ҰС ҚА : ЖАЗУСЫЗ МӘДЕНИЕТ НЕМЕСЕ
мәдениетті мұра еткен жаңа халықтың жасаған
н щ нағыз бастамасы —
«Гомерден кейшгі» дәуірден көрініс табатын қара дүрсін
поэзия мен проза». Әрі қарай: «Меніңше, тағы бір жүмбақ әдебиет ескерткппі —
үндшік «Рамаянаға» да осы тұрғыдан
карауға болатын сияқты. Үндістанда біз
бшетін мәдениеттен де неғүрлым көне мәдениеттің болғаны жайлы әзірге еш-
қандай мәліметж оқ. Хараппада, Мохенджодародажаңалықтар ашьшмайынша, керемет
мифшығарушылық
фантазияны болжаудан басқа амалымыз болған жоқ. Бірақ, бәлкім, істщ м ән-
жайын тіптен оңай түсіндіруге болатын шығар?
сияқты тылсым тарих жатыр ма?
масын «Рамаяна» —
қарапайым емес. Бастамасы емес. Бұл —
қайтымсыз қиыр-
ға кеткен, бірақ оны қиратқандар арқьшы қайта жаңғырған ұлы мәдени әлем. Қыскасы, гректің «Илиадасына» ұқсас жағдай.518
Кд зіргі археология деректерінің аясында абсолюты бастама жайлы сөз қоз-
ғау қисынсыз. Ал бізде казір дамыған өркениет болса, онда бұған дейін де да- мыған өркениет болды деп сеніммен айтуға болады деп бір кездері айтьшған ой енді оғаш болып көрінбейді. Мұнда автокатализ реакциясы м ен салыстыру
ойға
нәтижесіндегі
заттың қандай да бір мөлш ерінің қатысуы заттың түзілу процесінің өзін тез- детіп жібереді.
болу мәдениет тудырудың қарқынды
процесін тудырады. Алайда мәдениеттің пайда болуы туралы ойымызды ысыра тұрып, біз оның
бір жағынан мифологиямен
формаларының бірден-бір
мүмкін
Сондай-ақ
жазу-сызудан тыс дамыған, сол себепті де біз ушін жоғалып кеткен қуатты өрке- ниеттер болған деп топшьшай аламыз ба?
Баламалы
нұсқа: жазусыз м әден и ет нем есе
м әдениетке дейінгі м әден и ет
ойға
шомған жан үшін «Бұлай болған жоқ, демек, бұлай болуы мүмкін емес», неме се шамалы түрлендірсек,
«Бұл маған мәлім емес, демек,
есептеу —
бұл адамзаттың жалпы
жазылмаған ж әне жазылған тарихымен салыстырғанда анықталатын хроноло- гиялық қабат,
оларды сақталып қалған жазба деректерден оқып
оны
тарихи процесс нормасы деп есептейміз де, ал сол кезеңнің мәдениетін адамзат мәдениетінің стандарты
3 5 9