ҚАЭІРГІ ЗАМАНҒЫ АҒЫЛШЫН-ФРАНЦУЗ ОРИЕНТАЛИЗМІНІҢ НАҒЫЗ КЕМЕЛДЕНГЕН ШАҒЫ
«Ислам — жанды және екпінді дін, ол адал, парасатты және Кұдайдан қорқып өмір
сүрудің үлгісін ұсына отырып, ондаған немесе жүздеген миллиондардың жүрегіне, ақы-
лына және ар-ұжданына жүгінеді.
Исламның өзі емес,

оның ортодоксалды формула-
лары,
жүйелік теологиясы,

әлеуметтік апологетикасы ғана қалып қалды.

Міне,

оны
жақтаушы білімділер мен парасаттылардың басым көпшілігі сезетін және болашақ
үшін қауіптілігі, әсіресе сезілетін басты қиыспаушылық осында жатыр. Қуушылардың
ерік-жігерін бағындыруға наразылық пен олардың интеллектіне жүгіну арасында үне-
м і шыңырау болғанда,
ешбір дін ақыр аяғында дезинтеграцияға қарсы тұра алмайды.
Мұсылмандардың басым көпшілігі үшін қазір бұл мәселенің көлденең тұрмауы модер-
нистер ұсынған шұғыл шаралар иірімдеріне түсіп кетуден бас тартқан улемдер

үшін
ақт алуға

сылтау

болды.

Алайда модернизмнің

таралуы


бұл

формулаларды

қайта
қарауды кейінге қалдыра беруге болмайтынын ескерту.
И слам

догмаларының

осынша

қат ып

қалуыны ң

бастаулары

мен

себептерін
аны қт аймы з

деп

жүріп,

м үмкін,

исламның

м әндік

элемент т ерін

қозғамаст ан,
оның іргелі ұстанымдарын қа ла й қ айт а тұжырымдауға болады деген модернистер
ж иі қоятын

және олар

осы уа қы т қ а

дейін

ж ауап

бере алм аған м әселенің

шешуін
таба алармыз» .100
Ү зін д ін ің с о ң ғы

бөлігі

бізге ж а қ с ы тан ы с:

Ш ы ғ ы ст ы ң м ұны

ө зд ігін е н ж асай
а л м а й т ы н ы н
еск ер е

о ты р ы п ,

о н ы

р е к о н с т р у к ц и я л а у

ж ә н е

қ а й т а

тұж ы ры м дау
бүгінгі д әстү р л і

о р и е н т а л и с т е р д ің қ о л ы н а н келеді д еп ж о р ам ал д ан ад ы .

Б ір ж а -
ғ ы н а н ,
Г и б б т ің а й ты п к е т к е н и с л ам ы Ш ы ғы ст а қ о л д а н ы л ы п ,

зер тт ел іп ,

уағы з-
д ал ы п ж үрген и с л а м н а н бұрын болған. А л ай д а м ұндай п е р с п е к т и в а л ы қ и сл ам —
о р и е н т а л и с т е р д ің

ж ай

ғ а н а

к е зе к т і

ф и к ц и я с ы ,

о н ы ң

и д е я л а р ы н а н

ш ы қ қ а н
са р ы н
емес:

ол

бүтін

д ін ш іл д е р

қ о ғ а м д а с т ы ғ ы н а

үндейтін

(ол

іс

ж үзінде

ж а-
қ ы н
ар ада жүзеге

аса а л м а й т ы н д ы қ т а н )

«исламға»

н егізд ел ген .

Г и б б т ің м ұндай
«ислам»

о р и е н т а л и с т е р д ің тұ ж ы р ы м д ар ы н қаб ы л д ау ы

м ү м к ін д е п

есеп теу ін е


Ш ы ғы ст а

и с л а м н ы ң

басы п

а л ы н ға н ы

ж ә н е

ж а м аға тт ы ң

а қ ы л ы

м ен

с а н а с ы н а
т а л а с қ а н
д ін

б асы лар

тіл ін д е

б ұ р м ал ан ған ы

себеп.

О лар

қ а ш а н ғ а

д е й ін

ү нсіз
о ты р а берсе,

с о ған д е й ін и с л ам ға қауіп ж о қ .

Б ір а қ р е ф о р м а т о р л ы қ д ін басы лар
и сл ам д ы
қ а й т а тұж ы ры м дауды

(заң д асты р у д ы )

ө зд ер ін е

м ін д е т

етіп

ал ған

с ә т -
т е - а қ мін детті түрде қ и ы н д ы қ т а р болады .
Ә рі м ұн дай қ и ы н д ы қ т а р , ә р и н е , о н ы ң
қ а й т а о р н ал асу ы н білдіреді.
Г и ббтің
ай ты п

оты рған

қ а й т а

орн аласуы



и с л а м н ы ң

ш ең б ер ін д е

болаты н
әдеттегі
и н тел л ек ту ал д ы қ

қ и ы н д ы қ т а р д а н

ә л д е қ а й д а

м аң ы зд ы

н ә р с е.

М е н ің
о й ы м ш а,
о р и е н т а л и с т

и сл ам

туралы

ж азуға,

о н ы

заң д асты р у ға

ж ә н е

и слам ды
қ а й т а
тұж ы ры м дауға д а й ы н д ал ы п

ж үріп,

ө зін

с о н ы ң

үстіне

о р н ататы н

әлдеб ір
н егізді
білдіреді.

Бұл

қ и ы с п а у ш ы л ы қ

Гибб

үш ін

к е з д е й с о қ

б ақы лаудан

ә л д е -
қ а й д а
м аң ы зд ы

н ә р с е

болаты н.

Бұл



м ә н г е

б ар аты н

э п и с т е м и о л о г и я л ы қ

өт-

к ел , д е м е к ,
ол


с о н ы ң ү стін ен и сл ам д ы зерттей ал ат ы н бақы лау п л атф о р м асы .
243