134
жетуіне алаңдау – адам бақытсыздығының басты қайнар көзінің бірі.
Егер біз заттың табиғаты жайында дұрыс түсінсек, мұндай қорқыныш пен
алаңдаушылық сейілуі мүмкін. «Жуаң Зыда» Лао-цзының өлімі жайында
баяндалады. Лао-цзы қайтыс болғанда көңіл айтуға келген досы Чэн Шие
қатты қайғырып, жоқтау айтқандарға: «Бұл – табиғаттың заңын бұзып,
адамдарды сезімге жығып, туабітті берілген тағылымдарды ұмыту деген
сөз. Бұрынғылар мұны «табиғат заңын бұзудың жазасы» деп атаған. Уақы-
ты келгендіктен, ұстаз туды. Уақыты келді, кетті. Уақыттың ығына, жағ-
дайға қарай өмір сүре білген адам қайғы мен қуанышқа бой алдырмайды.
Бұрынғылар оларды бұғаудан босатылған данышпандар деп қараған» деп
сынағаны жайындағы жолдар бар (3-тарау).
Жоқтау айтушылар қаншалық қайғырса, соншалық қиналады. Олар-
дың қиналуы – «табиғат заңын бұзудың жазасы». Сезім арқылы жайлаған
рухани азап кейде физикалық жазадан да ауыр болады. Алайда түсінікке
сүйене отырып, адам өз сезімін бәсеңдете алады. Мәселен, ақыл-есі түзу
адам жаңбыр жауып, сыртқа шыға алмай қалса, ашуланбайды; ал бала
ашулануы ықтимал. Өйткені ақыл-есі түзу адам, ашуға тез берілетін кіш-
кентай баламен салыстырғанда, ақылға салып, әр нәрсеге бола көңілін
түсірмей, ашуын тежей алады. Спиноза: «Сана барлық заттардың қажет-
тілігін қаншалықты түсінсе, әсерге қаншалық жоғары билік жүргізе алса,
олардан соншалық аз зардап шегеді», – деген (Ethics, VI). Даошылардың сө-
зімен айтқанда, бұл – «ақылға салып, сезімді әлсірету» деген сөз.
Жуаң Зының өзі жайындағы әңгіме бұл түйінді жақсы суреттеп береді.
Жуаң Зының жұбайы қайтыс болғанда, досы Хуэй Ши көңіл айтып келгені
жайында жел сөз бар. Таңғаларлығы сол – ол Жуаң Зының жерде отырып
алып әндетіп отырғанын көреді де, одан не үшін әйелінің қазасына сон-
шалықты немқұрайды қарағанын сұрайды. Сонда Жуаң Зы: «Ол өмірден
озған сәтте мен қайғырмады деймісің? Көп өтпей, бұл мәселеге тереңі-
нен үңілдім. Әуелде, ол болған да жоқ, формасы да, заты да болған емес.
Сосын, оның заты пайда болып, формаға, кейін оның өміріне айналады.
Енді сол өзгерістердің жалғасы ретінде өмірден өтті. Бұл үдеріс бейне бір
төрт маусымның ауысқанындай орын алады. Ол бұл ғаламның үлкен үйін-
де жатыр ғой. Ал мен оған бола жылап-сықтап, жоқтау айтсам, менің та-
биғат заңын білмегендігімнен дерек берер еді. Сол себепті мен жылауды