
186 КлассиКалық араб философиясы
лерді жалғыз басшылық пен жалғыз билеушіге бағындырады. Себебі адам
басшылығы өзге барлық қабілеттерді билейтін қабілет тарапынан жүзе-
ге асады. Оның ішкі қызметтері оларды осы әлемдегілерге пайдаланатын
[Әлемдік] жанға белгілі. Ол (Әлемдік жан) жануарлар түрлерінде жұмы-
сын көрсетеді және олардың түрлерінің әрбірін оларға артықшылық, ор-
ташалық пен жетіспеушіліктеріне сай берілген деңгейде, әрбірінің қабі-
летіне қарай тиісті кемелдікпен қамтамасыз етеді. Қабілеттер мыналар:
үйлесімділік, бейім, қалау, сезу, қиялдау, бағалау, елестету, дискурсивтік
ойлау, пікір, ниет, түйсік, зеректік, түсіну, есте сақтау, еске алу, ақылдың
сергектігі, болжал, білім мен ақыл.
3. Олардың себептері екіге бөлінеді. (1) Кейбір жануарларға әділетті
түрде сезу қабілетінің бір бөлшегі берілді, атап айтқанда, жанасу. Бұған
қалау, бейімділік және ассимиляция қосылды. Жануар тек осы қасиеттер
өзінде болғанда ғана жануар болады. Бірақ қиялдаудан оларға үлес бе-
рілмеді. Себебі қиялдау тек кемел сезімдері бар жануарларға ғана тиесілі.
Басқаша айтқанда, қиялдау әсіресе көріп-білу сезімімен де байланысты.
Сондықтан кімде бұл сезім болмаса, ол болмағандықтан, қиялдау да бол-
майды. Олардың қатарына ұлу, құрт және басқа да көптеген жәндіктер
жатады. (2) Өзге жануарларға қиялдаумен қатар, басқа барлық сезім-
дер берілді. Мысалы, жылқы, өгіз, есек сияқты тағы басқаларына. Бұл
жануарлардың кейбірінде сыртқы сезімдермен қоса, бағалаушы қабілет,
концептуалдау (тасауур) мен дискурсивтік ойлау қабілеттері бар. [Мы-
салы] «Бір аяқты»
12
деп аталып кеткен жануарлар
с
мен арыстан сияқты-
ларда [осындай қабілеттер бар]. Олардың біреуі адамда осы қабілеттермен
қатар, концептуалдау, дискурсивтік ойлау, есте сақтау және осылармен
қоса, түйсік, түсіну, зеректік, шешімталдық,
13
ой, пікір, болжал, білім мен
ақыл сияқты қалған қабілеттер құрамы да бар.
4. Кейбір нәрселерде, атап айтқанда аспан денелерінде, білу мен ақыл-
дылық қабілеттері бар. Бұлар оларда денесіз түрде қойылған, сол себеп-
ті олар сезіле алатын нәрселерге жету үшін сырт нәрселерге түйісуді қа-
жетсінбейді. Себебі олар басқа сезіле алатын нәрселер сияқты от, ауа,
су және жерден құралмаған. Сезуші ортақ материя осы денелердің (жы-
лудың суықпен, ылғалдылықтың құрғақтықпен әсерленуін меңзеймін,
анығын айтқанда, олар қабылдаушы субъектінің қарама-қарсы түрлер-
ді қабылдау дайындығына байланысты) қарама-қарсы қасиеттерінен
әсерленгендіктен, өзінің сезілетін объектілеріне жетеді. Дегенмен аспан
денелері бұл элементтерден құралмайды. Мен [білу және ақыл етудің]
оларда толығымен қойылғандығын айттым, себебі олар әрекет және әсер-
мен, [380] [өздері] әсерленбестен және әрекетке ұшырамастан осы түзі-
лу мен бүліну әлеміне әсер ете алады. Ол екеуінің де (яғни әрекеті мен
әсері) бір жағдайдан екінші жағдайға алмасып отырған ауытқымалы
жауһарға қатысты. Расында, әрбір фәꜥил әсер ететін нәрсесіне өзінде бар
12
Арабшасы – наснас – бір аяғы ғана бар, секіріп-секіріп жүретін маймыл тәріздес жаратылыс.
13
«Шешімталдық/шешім» 2-параграфта аталған түпнұсқа тізімге қосылмаған болатын.