22
— КИНОСЦЕНАРИЙ —
Біріншіден, сценарий роман емес, тіпті пьеса да емес, бір анығы сол. Сіз ро-
манның табиғатын тануға тырыссаңыз, драмалық әрекеттің, яғни сюжет желісі
бас кейіпкердің ой-санасында болатынына куә боласыз. Сюжет желісі кейіпкер
көзімен, оның көзқарасы арқылы өріс алды. Бізге кейіпкерлердің ойы, сезімі, эмо-
циясы, сөзі мен әрекеті, естеліктері, үміт-арманы, қадір-қасиеті, пікірі және тағы
басқа қырлары белгілі. Кейіпкер мен оқырман оқиғаның драмасы мен эмоциясын
теңдей бөлісіп, әрекетті басынан бірдей өткереді. Біз олардың қалай әрекет ете-
тінін, нені сезініп, оған қалай жауап беретінін және істің мән-жайын қалай анық-
тайтынын білеміз. Егер басқа кейіпкерлер пайда болып, олар әрекеттің баяндау
желісіне енсе, сюжетте олардың да көзқарасы қамтылады, бірақ сюжет желісінің
негізгі шарықтау шегі әрдайым бас кейіпкерге бағытталады. Әңгіме кім туралы
болса, бас кейіпкер де сол. Романда әрекет кейіпкердің ой-санасында, драмалық
кеңістігінде орын алады.
Пьесада бұл өзгеше. Әрекет немесе сюжет желісі сахнада өтеді де, көрермен
кейіпкердің өмірін, олардың не ойлап, нені сезініп, не айтатынын тыңдайтын төр-
тінші қабырғаға айналады. Олар үміті мен арманын, өткені мен келешегін, қажет-
тілігі мен ниетін, күдігі мен тәуекелін сөз етеді. Пьесадағы іс-қимыл драмалық
әрекет тілінде жүреді; яғни сезімді, әрекетті және эмоцияны сипаттайтын сөздер-
мен жеткізіледі.
Ал сценарийде бәрі басқаша. Кинода да өзгеше. Фильм – негізгі сюжет желісін
бейнелейтін визуал құрал; ол суреттер, көріністер және фильмнің үзінділері мен
бөліктері арқылы жүреді. Біз сағат тілінің тық-тық соққанын, терезенің ашылға-
нын, алыста бейтаныс бір адамның балкон жақтауына сүйеніп, темекі шегіп тұр-
ғанын көреміз; арғы планда телефонның шырылын, баланың жылағанын, иттің
үргенін, жол жиегіндегі көлік ішінде отырған екі адамның күлгенін естиміз. «Тек
осыларды суретке түсіреміз». Сценарийдің табиғаты суретпен тығыз байланыс-
ты. Оған анықтама берер болсақ, сценарий – драмалық құрылым контексіне құ-
рылып, диалогі мен сипаттамалары бар сурет арқылы баяндалған оқиға. Тастың
қатты, судың сұйық болатыны сияқты, оның негізгі болмысы да осы.
Сценарийді суреттер арқылы баяндалған оқиға дейтін болсақ, онда оларға
ортақ нәрсе не деген сауал туындайды. Жан-Люк Годар айтқандай, дәл осы тәр-
тіппен орындалуы міндетті болмаса да, олардың басы, ортасы және соңы болады.
Сценарийлердің сценарий формасын жасайтын негізгі реттік құрылымы бар, осы
құрылым сюжет желісінің барлық жеке элементтерін, бөліктерін ұстап тұрады.
Құрылым принципін түсінуді құрылым сөзінен бастаған жөн. Құрылым
(structure) сөзінің түбірі – құр (struct), оның екі анықтамасы бар. Біріншісі «құру»
немесе «бір нәрсенің басын құрау» дегенді білдіреді, мысалы, ғимарат салу немесе
автокөлік құрастыру. Екінші мағынасы – «бөлшектер мен бүтіннің арасындағы
қатынас».
Бөлшектер және бүтін. Бұлардың өзара айырмашылығы маңызды. Бөлшектер
мен бүтін арасындағы байланыс қандай? Бірін екіншісінен қалай ажыратуға бола-
ды? Мысалы, шахмат ойынын алайық: ойынның өзі төрт бөлшектен тұратын бір
бүтін: (1) шахмат тастары – ферзь, король, піл, сарбаз, ат т.б. (2) ойыншы(лар):