
531
мәңгілігіне қарсы шығады және Мир Дамад жоққа шығаратын қозғалысқа
негізделген уақыт концепциясын қолдайды. Шираз ойшылдарының мек-
тебі өз ұстанымын қорғауын жалғастыра берген болса, Сефеви ойшылдары
Насыр ад-Дин Тусидің ақыл түрлерінің мәңгілігімен қатар, денелердің уа-
қыттық тұрғыдан пайда болуы туралы көзқарасын кең көлемде ұстанғанда
ұқсайды (Pourjavady, 2011, 62–63, 128).
3
Ол Даууанидің мәтініне хәшия жаз-
ды (әйткенмен логикалық тұрғыдан Ибн Синаны қорғайтын) және өзінің
жеке еңбегі Әнмузаж әл-ʿулумды жазды әрі шәкірті Сұлтан әл-ʿУлама секілді
Дәштақи дәстүріне адалдығын (әл-устаз ғауċ әл-хукама) сақтады (Mīr Dāmād,
Muṣannafāt, I, 520–23; Bihbahanī, 1998, 121; Awjabī, 2003, 169–70, 197).
Осы еңбектердегі ғаламның бастауы жайында жазуға деген ұмты-
лыспен қатар, Жаратушының бар екенін сипаттайтын (иċбат әл-Бәриʿ)
трактаттарда да көбіне құдайлық жарату әрекеті туралы (Құдірет сипа-
ты тұрғысынан) мәселелер қарастырылды және ғаламның қайдан пай-
да болғаны хақында мәселе көтерілді. Китаб әш-Шәуариқ атты кітап жаз-
ған, өзінен ертерек қайтыс болған Әбу-л Хасан әл-Қашани (966/1559 қ.б.)
бұл тақырыпта қалам тербеген ғалымдардың соңғысы емес еді (Kāshānī,
Shawāriq; Saatchian, 2011). Қашани Дәштақидің шәкірті болғанға ұқсай-
ды, трактатының үлкен бір бөлімін Құдайдың жарату әрекетін Құдай ға-
ламды қалай жаратқандығы тұрғысынан, сонымен бірге Құдайдың жара-
туды қалау сипатын (ирадатуһу) түсіну тұрғысынан талқылайды (Kāshānī,
Shawāriq, 51–132, 197–228). Оның басты мақсаты ғаламның жоқтан бар
болғанын негіздеу үшін Құдайдың қалау әрекетін, ең болмағанда, Ибн
Синаның Құдай туралы дәлелі негізінде таныту болды, бұл дәлел бойынша
Құдай – бар болудың міндетті шарты әрі қандай да бір нәрсе бар болуы үшін
әуелі міндетті болмыстың бар болуы қажет (мә лам уәжиб ләм йужад). Ға-
лам Құдайдың қалауымен жаратылған болып қана қоймай (және ол мұндай
теологиялық пайымнан бас тарту адамды Исламнан, яғни діннен шығарады
дегенді баса айтады), ол жаратылардан бұрын «таза жоқтық» (ʿәдам сирф)
оның алдында тұруы қажет (Kāshānī, Shawāriq, 51, 60). Қашани ғаламның
мәңгілі хақында философтардың ұстанымын сынауға біраз уақыт арнайды,
олардың қозғалысқа негізделген уақыт түсінігін сынайды, нәтижесінде бұл
оның өзінің де уақыттың шындығын терістеуіне алып келді. Осылайша Мир
3
Тек Иранның өзінде Әнмузаж әл-ʿулумның елуден аса көшірме нұсқасы бар. Әнмузаж әл-ʿулум деп аталған
мәтіндерде осы тақырыпқа жазған Даууани шәкірттерінің қатарында Муслиһ әд-Дин Лари (979/1572 қ.б.,
мәселен, MS Damad Ibrahim Paşa/Suleymaniye 791, 96 .), Мирзажан Бағнауи Ширази (994/1586 қ.б., мә-
селен, MS Madrasa-yi Khān Marvī Tehran 800, 7 .) мен Мұхаммед бин әл-Хасан Шируани бар (1098/1687
қ.б., мәселен, MS Tehran University Central Library 7162, fols. 68v–89v). Осындай тақырыпта жазып Дәшта-
қидан кейін (бәлкім, Мир Дамад та) Даууанидің ұстанымын сынаған басқа авторлардың қатарында Афзал
әд-Дин Турка Исфаһани (991/1583 қ.б., мәселен, MS Kitābkhāna-yi Malik, Tehran 4681, fols. 42r–43r), Сұлтан
әл-Уләма (1064/1654 қ.б., мәселен, MS Kitābkhāna-yi Marʿashī 2783, fols. 3v–33v), Муғиз әд-Дин Мұхаммед
бин Фақр әд-Дин Мәшһади (1096/1685 өрлеу кезеңі, мәселен, MS Kitābkhāna-yi Khān Marvī 800, 2 .) мен
Исмаил бин Мұхаммед Бақир Хатунабади бар (қ.б.1116/1704, мәселен, MS Kitābkhāna-yi Majlis-i Shūrā
3453). Majmūʿa codex MS Kitābkhāna-yi Khān Marvī, 800 жинағы Әнмузаж әл-ʿулум деген атпен жазылған
трактаттардың ерекше құнды жинағы іспетті. Қараңыз: Dirayati, 2011, II, 211-13.
мир дАмАд