190
7-ТАРАУ
Алайда

кейде

тапты қ

жүйелерде

де

аскриптивті

мәртебенің
кейбір белгілері маңызды болады. Азаматтың діні, жасы, жынысы,
ұлты басқа да факторлармен қатар, оның жолында қандай мүмкін-
діктер аш ылып, қандай тосқауылдарға тап болуына эсер етеді. Де-
генмен бұл факторлардың касталы қ қоғаммен салыстырғанда тап-
ты қ қоғамда ы қпалы әлдеқайда аз. Қазіргі заманда тапты қ жүйелер
басым, сондықтан бүл бөлімді сол жөнінде жалғастырамыз.
Буржуазия - жұмыс жасауға
қажетті құралдар мен
материалдарды, ягни өндіріс
құрал-жабдықтарын иеленген ran.
Пролетариат - өндіріс
қүралдарына ие емес тап. Олар
өндіріс құралдарын иеленген
адамдарға жалданып өмір сүреді.
Тап - маркстік теория бойынша,
адамдарды өндіріс құралдарына
деген меншіктік қатынасы арқылы
жіктеу.
Таптық сана - адамдардың
өндіріс құралдарына өздерінің
қатынасын түсініп, нақты таптық
ерекшеліктерін мойындауы.
Таптар нешеу?
Таптық жүйелер - реттелген мәртебелер жиыны. Оған қандай мәрте-
белер кіреді және олар қалай жіктеледі? Бұл тарауда
осы сұрақтарга
екі теориялық және екі практикалы қ жауап беріледі.
Маркс: буржуазия және пролетариат
Карл Маркс (1818-1883) әлеуметтік құрылым екі таптан тұратынына
сенімді
болған.

Оларды

дәулеттілер

және

кедейлер

деп

атауға

бола­
ды,
Маркс

оларды

буржуазия жэне пролетариат деп

атаған.

Буржуа­
зия - жұмыс үшін қажетті құралдар мен материалдарды, яғни өндіріс
құрал-жабдықтарын
иеленген

тап.

Пролетариат

онымен

қамтама-
сыз
етілмеген.

Сондықтан

олар

үстемдік

етуші

тапқа

жалданып
өмір сүреді. Маркстің пікірінше, тапқа жіктеу, ең алдымен, өндірістік
құрал-жабдықтарды игеруге байланысты.
Әлбетте, өндіріс құралдарының еңбекке қатысы бар, бірақ бұл еке-
уі бір мәнге ие емес. Маркстың айтуынша, колледж оқытушысы, жергі-
лікті
Sears дүкенінің менеджері және қоқыс жинайтын қала

қызмет-
кері - барлығы бірдей пролетариат болып саналады, себебі олар басқа
біреуге қызмет етеді. Алайда қоқыс жинаушы жұмысын өз көлігімен
орындайтын
болса,

Маркс

оны

буржуазияның

мүшесі

деп

санайды.
Оның пікірінше, басты фактор - адамның қанша ақшасы болуы немесе
қандай жұмыс атқаратыны ғана емес, өндіріс құрал-жабдықтарын мен-
шіктенуі мен еңбектің өз бақылауында болуы да.
Эрине,

Маркс

«жекеменшік

көлігімен

қоқыс

жинайтын

адам-
дарға
қарағанда

дүкен

менеджерлері

табысты»

деген

қалыптасқан
ортақ
пікірді

елеусіз

қалдырмаған.

Алайда

менеджерлер

мен

көше
сыпырушылар таптық сананы дамытып - өздерінің таптық
гүбірін
түсініп, таптық жүйелермен күресу үшін бірігеді деп үміттенген.
Вебер: тап, мәртебе және билік
Маркстың
жазбалары

жарық

көргеніне

ондаған

жылдар

өткен

соң,
Макс Вебер (1864-1920) таптарға жіктеудің біршама кеңейтілген жүйе-
сін ұсынды.
Маркс тұжырымдаған,

қоғамды

тапқа жіктеудің

екі

өл-
шемді жүйесінің орнына, Вебер стратификация жүйесін адамдардың
орнын
анықтайтын

үш

тәуелсіз

өлшеммен

толықтырды

(7.1-сызба).
Олардың біреуі - Маркс мәлім еткен тап өлшемі. Екіншісі - билік, ал
үшіншісі
-

әлеуметтік

беделді

немесе

әлеуметтік

ерекшелікті

біл-
діретін мәртебе. Оның айтуынша, мәртебесі тең адамдар өз қоғамдас-
тықтарын құрады. Олардың ортақ белгілері бар, сондай-ақ мүдделері,
құндылық бағдарлары ұқсас болғандықтан, бірін-бірі жиі асқа шақы-
рады, бір-бірімен тұрмыс құрады және ұқсас қарекетпен айналысады.
Вебер «жоғары мәртебе мен билікке қол жеткізудің экономикалық
негіздері бар» деген оймен келіседі. Алайда олардың әлеуметтік теңсіздік-
ке әсері тәуелсіз деген. Атап айтқанда, Вебердің пікірінше, мәртебе эко-
номикалық билікке жиі қарама-қайшы келіп, «тек қана» байлығы бар